Friday, 22 April 2011

Reflaksi Akhir Tamat LM

~Bismillah~

Ini antara bait2 refleksi akhir setelah tamat LM.. Alhamdulillah, dengan izin dari Allah, dapat juga menamatkan LM ini.


Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin dan rahmat dari-Nya dapatlah saya menyelesaikan latihan mengajar.

 Sepanjang tempoh latihan mengajar ini, terdapat banyak pengalaman yang telah diperolehi baik secara langsung ataupun tidak langsung yang dapat menyumbang kepada pembentukan seorang individu yang mempunyai ciri-ciri seorang pendidik yang berjaya.

Bermula 3 Januari 2011, bermulalah kehidupan saya sebagai seorang guru pelatih. Jarak di antara sekolah dan rumah sebanyak 36 KM menuntut saya untuk gerak seawal pukul 5.30 pagi dari rumah bagi mengelakkan tersangkut dalam kesesakan jalan raya. Semasa perhimpunan mingguan yang pertama saya dan rakan guru-guru pelatih yang lain telah diperkenalkan kepada para pelajar.       

Sepanjang tempoh Latihan Mengajar ini, saya telah mendapat seribu satu kenangan untuk dijadikan pengalaman sebagai bekalan sebelum melangkah ke alam pekerjaan yang sebenar. Selepas tamatnya latihan, banyak pengalaman telah dapat saya perolehi baik kenangan manis atau pahit serta pengalaman suka dan duka. Yang pasti, segala kenangan dan pengalaman di sekolah ini akan sentiasa tersemat di hati sanubari saya.

Banyak pengalaman baru dapat saya rasai. Contohnya ialah semasa kali pertama menghadiri mesyuarat guru dan menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Dalam P&P, saya merasai pengalaman mengajar sebenar yang sudah pasti menjadi ingatan sepanjang hayat. Saya sangat teruja walaupun gementar untuk mengajar kerana subjek yang bakal saya ajar merupakan subjek yang amat saya minati iaitu Elektronik dan saya diberi tanggungjawab untuk mengajar murid Tingkatan 4 Elektronik. Namun begitu, tugas untuk menyampaikan ilmu bukanlah sesuatu yang boleh dianggap mudah kerana tugas ini memerlukan cara dan method yang gigih dan hati yang tabah, lebih-lebih lagi apabila saya diminta untuk mengajar pelajar dari aliran Vokasional.

Saya akui amat sukar bagi saya yang berasal dari sekolah berasrama penuh, untuk menyesuaikan diri dengan suasana dan budaya sesebuah sekolah teknik, tetapi saya percaya saya boleh menyesuaikan diri terhadapa budaya sekolah teknik bak kata pepatah alah bisa tegal biasa.

Dari segi kokurikulum pula, saya merasa sangat bertuah kerana saya dan guru-guru pelatih diberi peluang untuk menjadi timbalan ketua rumah-rumah sukan bagi sukan tahunan sekolah ini. Pada mulanya ketika diberi amanah untuk memegang jawatan ini, jauh dihati saya berasa sedikit risau kerana bimbang sekiranya tidak dapat  menjalankan amanah ini dengan sebaik mungkin. Walau bagaimanapun, kerjasama yang baik dari guru-gurudan nasihat dari Penolong Kanan Kokurikulum telah  menambah keyakinan saya untuk bertindak sebagai timbalan ketua rumah.  Selepas sukan antara rumah, kami guru-guru pelatih diberi amanah pula untuk mengiringi pelajar-pelajar ke Majlis Sukan Sekolah Daerah.

Walaupun agak sibuk kerana terpaksa mengimbangi P&P dan aktiviti kokurikulum, semuanya merupakan pengalaman yang perlu dihadapi oleh seorang pelatih untuk menjadi seorang guru yang berkaliber pada masa akan datang. Hal ini kerana, di alam yang sebenar juga, tugas seorang guru tidak hanya terhad kepada mengajar tetapi juga terlibat dalam pelbagai aktiviti kokurikulum.

Saya akui bahawa saya juga mempunyai pelbagai kelemahan ketika mengajar, namun kelemahan ini tidak saya anggap sebagai penghalang demi menabur ilmu dan bakti kepada anak-anak bangsa. Untuk tujuan ini, saya telah bermuhasabah diri dan tidak memandang negatif kepada kelemahan-kelemahan saya itu. Di antara kelemahan saya adalah tidak terlalu tegas dan menyebabkan anak-anak murid saya tidak begitu menumpukan perhatian sepenuhnya ketika sesi P & P berlangsung.  Kelemahan-kelemahan lain ialah dari segi penyediaan rancangan pengajaran dan pengurusan masa. Kelemahan ini akan saya perbaiki dari semasa ke semasa bagi meningkatkan mutu dan kualiti pengajaran saya.

Akhir kata, tugas guru memerlukan pengorbanan dan komitmen yang sangatlah tinggi. Namun saya akan serahkan seluruh jiwa dan raga saya bagi mengejar impian saya untuk menjadi warga pendidik yang sanggup memberi khidmat demi kesejahteraan anak-anak bangsa saya sendiri tanpa mengenal erti penat. Saya sangat bersyukur kerana sepanjang tempoh LM ini, warga sekolah baik daripada barisan pentadbiran, guru-guru Bengkel Elektronik yang sentiasa memberikan tunjuk ajar, guru-guru staf-staf dan para pelajar telah banyak memberikan kerjasama yang jitu sehingga saya dapat megakhiri LM ini dengan sebaik mungkin. Tidak lupa juga sekalung penghargaan buat warga pendidik Fakulti Pendidikan,  Penyelaras Latihan Mengajar, Penyelia-penyelia  dan para pensyarah yang sentiasa berusaha untuk melahirkan guru-guru yang cemerlang baik dari segi akademik dan sahsiah. Ikhlas dari saya sekian terima kasih.

hat!

~Bismillah~


Sabda Rasulullah saw…


“ketahuilah, sesungguhnya di dalam jasad itu terdapat seketul daging, apabila elok daging tersebut, maka eloklah jasad tersebut keseluruhannya, apabila ia rosak maka rosaklah jasad itu keseluruhannya, ketahuilah bahawa ia adalah hati”
Sekadar perkongsian…Hati adalah sesuatu perkara yang subjektif. Tiada siapa yang tahu ada apa dalam hati manusia….
Penjagaan hati itu sangat seni. Halus. Kita beriman bahawa hati itu wujud walaupun kita tidak melihatnya. Kita beriman bahawa apabila hati itu baik, maka baiklah jasad yang menampungnya.


Kita sebagai hamba Allah yang lemah berusahalah untuk menjauhi masalah hati, kerana daripada masalah hati yang kecil itu akan menyebabkan wujudnya rasa tidak puas hati di antara sesama muslim. Justeru,  sekiranya kita pernah buat salah,  jangan malu untuk meminta maaf atas kesilapan yang telah kita lakukan, dan sekiranya ada orang buat salah kepada diri kita, cuba berusaha untuk memaafkan individu tersebut.. insya-allah itu akan buat hati kita rasa lebih tenang…
Ingatlah tentang 4 hakikat iman:
1- Ingatlah kebaikan orang kepada kita.
2- Ingatlah kesalahan kita kepada orang.
3- Lupakanlah kebaikan kita kepada orang.
4- Lupakanlah keburukan orang kepada kita.
Maka, tunaikanlah hak hati dengan cahaya yang betul!
“Wahai Tuhan yang membolak-balikkan sekalian hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu (Islam). Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menzalim diri sendiri.


Tuesday, 12 April 2011

Perjuangan...

~bismillah~


Apabila perjuangan yang menuntut pengorbanan... 


Terfikir ttg tagline ni sbb ini yg ak rs dan nmpk..
Apabila kt berckp ttg perjuangan, ramai yang kata mcm ni mcm 2, tp apabila perjuangan menuntut pengorbnn xramai yg sanggp turut serta... Hr ni tme aku nak p sek, abg ikt sm utk p ke air p0rt sbb abg perlu bergerak ke suatu tmpt yg mn tenaga dan bakti abg mmg diperlukan... 


Tme nk gerak 2, ank buah cayang bngun dan abg sempat cium dia, tiba2 ank buah jd emosional, dia nangs x mcm slalu, syahdu sgt dengar mcm tau2 ja abinya nk p tmpt len dlm ms 5 hari...hu3.. lm jg 2..lg2 ank buah ni mmg rapat dgn abinya...kalo mlm ja, mmg lmbt tdo sbb main dgn abiny...


Tme 2 rs sebak jg... Iyalah...sbb nilah dnamakan pjuangan...Sanggup berkorban ms, tenaga dan duit dmi membantu menegakkan agama Islam... 


ya Allah...ttpkan hatiku dlm perjuangan Islam..peganglah hatiku saat ak makin jauh drMU..


~Smg aku mati sbgai para syuhadaMU ya ALLAH...amin...~

Monday, 11 April 2011

=)

~Bismillah~


Pagi ni, after ja perhimpunan mingguan, guru2 pelatih berjumap untuk bincang pasal malam penghayatan bagi pljr asrm.. kalo ikt prncangn dan pengalamn sbaik2nya asingkan progrm muslim dan n0n-muslim sbb insya-allah pendekatan dan medium yg digunakan akn berbeza... 
walau bagaimnpn, pgrm ni kn combine sbb ada bbpa perkara yg xdpt d elakkan dan perlu consider bbpa faktor...
Insya-allah utk mlm penghayatan ni, kmi cb bt sbaik mungkin, spy ada kesan yg akn sampai kpd
para pljr... dakwah bilhaq...insya-allah...


Yang pnting.. kena rancang modul yg btl2 bg kesan kpd pljr...


Semoga perancangan ni selaras dengan perancangan Allah...


~ya Allah...permudahkanlah urusanku dunia & akhrt..amin..~

Saturday, 9 April 2011

transkrp sem 7..

~bismillah~

alhamdulillah...setelah hampir seminggu baru dpt g cc untuk prnt reslt sem 7..
trnskrp ni nk gn utk mohon guru gnti bila dh abs latihan mengajar..
borng ni bapa yg tolog amikkn kat ppd...=)..syg kat bapa & mama..

harap2 dptlah...he3...insya-allah..kalo xdpt pn, ak akn usahakan utk cri keja yg lain yg sesuai dgn pnmpilan diri dan masih mnjg..insya-allah...

insya-allah bila dh keja nnt, xdalah nk sushkan org tua sgt, yg pnting blh bntu keluarga, wlupn xbnyk tp yg pnting ttp membntu..

insya-allah ak yakin, rezeki allah ada dimn2 ja, yg pnting usaha kn..

~cukup bagiku ALLAH~

Friday, 8 April 2011

pejam celik...

~Bismillah~

Pejam celik..pejam celik...


Hari ni 8 April 2011... Genap 2 minggu lagi untuk menghabiskan hari2 terakhir sebagai guru pelatih...Macam baru ja masuk 3 Januari yang lps... cpt betul masa berlalu...


Selama menjadi guru pelatih ni banyak yang telah aku lalui.. .Baik suka atau pun duka, senang ataupn susah...berhadapan dengan pelbagai ragam manusia.. Baik dari sekecil2 perkara sehinggalah sebesar2 perkara...semuanya buat aku semakin matang dan insya-allah semakin kuat untuk menghadapi hari2 mendatang...


Aku yakin setiap yang berlaku pasti ada hikmanya... Setiap yang Allah rancangkan pasti yang terbaik buat hambanya...
Sebaik2 perancangan manusia, hebat lg perancangan Allah... Subhanallah.. Maha Suci Allah...

“Wamakaru wamakarallah… …Wallahu khairul makirin”Mereka merancang, Allah juga merancang, sesungguhnya Allah sebaik-sebaik Perancang 
(Ali-imran:54)~

mampUkaH aku??







Wanita solehah itu adalah lebih baik daripada bidadari syurga..

Begitulah kasih sayang ALLAH S.W.T pada insan yang bernama wanita.. 

Bagaimanakah bisa menjadi kan bidadari cemburu pada kita? 

Maka jadilah wanita solehah.. Ingatlah, wanita itu bukan lemah kerana air mata. Tetapi air mata itu adalah teman kepada perjuangan wanita.. 

Wanita itu bukan seorang pejuang mengangkat senjata, tetapi wanita itu adalah pejuang sekiranya dia memberi kasih sayang kepada putera dan puteri harapan agama sebagai agama, wanita itu adalah pejuang sekiranya dia memberi kasih sayang dan layanan istimewa buat insan yang bernama suami, wanita itu seorang pejuang apabila dia tidak pernah meninggalkan jalan dakwah, wanita itu adalah pejuang apabila dia mempertahankan kesucian hijabnya..

Maka, kita sebagai wanita adalah bidadari sebenarnya. Kita mampu ketawa gembira, bersuka ria dan dicemburui bidadari syurga selagi kita ingin terus berjuang untuk ISLAM!

~Smg terus menjadi sayap kiri perjuangan ISLAMI.... Ya Allah, perkenakanlah doaku.. Amin~

Akh!rny...

~bismillah~


Alhamdulillah... 
Akhirnya aku mempunyai blog sendiri...
Insya-allah semoga penghasilan blog ini mampu berkongsi sesuatu yang baik...
Sabda Rasulullah s.a.w... Sampaikanlah dariku walau satu ayat..
Semoga blog ini juga mampu menjadi diari dan tempat meluah sekiranya jiwa jd xberapa betul...
~lalala~


Pa2 pn, back 2 the basic, sekiranya kita ada masalah, luahlah pada yang selayak-NYA...



~cukup bagiku Allah~