~cerita sekolah~


 ~Bismillah~

Alhamdulillah masih punya kelapangan untuk mengisi diari maya ini. Mencari hari yang betul2 ada mood untuk menulis. Kurang tekanan kerja dan kerja yang diperlukan sudah dibuat.

Hari ni aku cuma ingin berkongsi subjek yang aku ajar di sekolah. Seperti biasa aku diberi amanah untuk mengajar Kemahiran Hidup (KT) sebagai subjek utama dan dua subjek yang lain iaitu Bahasa Melayu dan Sejarah. Iya 2 subjek ni adalah subjek baru kalau nak dibandingkan dengan tahun lepas.

saya cikgu.. =)

Jauh dihati aku kadang2 terfikir, dulu masa belajar bimbang xlepas peperiksaan dengan baik. Bila dah habis belajar, bimbang pula xdapat posting. Bila dah kerja ni, bimbang pula apa yang kita ajar ni xsampai pula kepada pelajar. bimbang syok sendiri pun ada. Huhu. =p. hmm..macam2..

Berfikir, merancang dan menulis

Walaupun kadang2 jauh dihati aku terasa seperti ada sedikit penganiyaan tapi aku tetap kena teruskan juga. Walupun kadang2 aku mengambil masa satu jam untuk membuat RPH Bahasa Melayu kerana membaca huraian sukatan pelajaran, tapi aku tetap kena buat juga. Walaupun kadang2 aku duduk dan berfikir macam mana nak tarik minat pelajar untuk terus setia bersama aku dari masa awal hingga masa akhir subjek Sejarah, tapi aku tetap kena laksanakan juga tugas aku untuk mengajar. Aku mengajar dan dalam masa yang sama aku pun belajar. Aku kena buat sebaik mungkin kerana aku punya gaji dan aku xnak gaji yang aku makan tiada keberkatan buat diriku ini. Lagipun aku xnak dipersoalkan di 'sana' nanti.

Mula2 mengajar 2 subjek ini sejujurnya aku rasa kekok dan ralat. Bukannya apa, walau keputusan kita cemerlang dalam PMR dan SPM tidak semestinya kita mampu menyampaikan sesuatu ilmu tersebut dengan baik. Iya…kita kena pandai sesuaikan bentuk pengajaran dan pembelajaran kita dengan latar belakang pelajar kita yang terdiri daripada pelbagai latar akademik. Kita kena rajin bertanya juga kepada mereka yang lebih arif dan mahir dan yang paling penting kita kena rajin belajar dan juga berdoa kepada Allah agar semua urusan kita dipermudahkan.

Kesimpulannya aku belajar balik subjek yang telah aku tinggalkan dan aku  membeli buku rujukan yang baru untuk belajar semula..

Kuat semangat ya cikgu Nazidah. =).. kuat ke? Hanya Allah sahaja yang Mengetahui saat jiwa ini kacau dan berserabut. La tahzan sayang... Allah bersamamu...

Mengadu pada DIA yang selayak-Nya


Comments

Popular posts from this blog

Ayat Seribu Dinar

Andai 'dia' pergi...

Diari SLE: Aku dan SLE