.:Diari SLE: Cerita Dari Tingkap Hospital:.

Bismillah.. dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Pemurah.

Sakit...menjadikan aku lebih sabar..

Alhamdulillah.. semoga ada sinar buat diriku sekeluarga. Suasana baru, tempat kerja baru dan juga semangat baru, insha Allah.

Entri kali ni lebih kepada entri imbas kembali. Tahun ni sudah empat kali aku keluar masuk wad. Raya puasa dan aidilfitri di hospital. Syukur ada suami yang sentiasa menemani dan keluarga yang sentiasa berada disisi untuk memberikan sokongan.

Semuanya bermula dengan sakit kepala yang teruk awal bulan 5. Sampai x mampu nak bawa diri, demam dan muntah2. Selera makan memang tiada.  Bila pergi kecemasan Tuaran, cek  darah semua normal Cuma tambah air. 

Jadi, entri ni aku nak tulis tarikh keluar masuk dan pengalaman sepanjang berada di hospital Queen untuk rujukan akan datang. Semoga tiada lagi lepas ni. Aamin ya Allah.

~5/5/2016-22/5/2016~
 Sebelum hari jadi lagi sudah sakit, tapi tunggu lepas hari jadi baru pergi hospital sebab ingatkan sakit kepala biasa.

Symptom:
sakit kepala yang teruk, demam, muntah2, hilang selera makan, bila makan panadol pun masih tidak ok.
Wad:
Tingkat 7 dan 8.
Diagnosis:
Berdasarkan pengambailan air tulang belakang (LP), doctor suspek aku cryptokokal meningitis yang disebabkan oleh burung. LP kali kedua negative pula, jadi doctor suspek  aku TB meningitis.
Rawatan:
2x ambil air tulang belakang (Lumbar Puncture), CT scan (brain), MRI (brain), tebuk leher untuk masuk ubat memandangkan tangan aku mudah lebam. (hari2 kena ganti IV drip, kadang 2  3 kali sehari ) dan x-ray (2x chest dan 2x untuk periksa panjang hos dileher).

~25/5/2016-11/6/2016~
3 hari selepas keluar hospital keadaan kesihatan aku drop semula, dr Anna dari klinik pakar reumatologi suggest aku masuk wad semula, sedih sangat masa ni. Suami pula masih di Kudat.  Tahun ni berpuasa di hospital.

Symptom:
Demam, ruam dimuka dan sakit sendi.
Wad:
Tingkat 2 (Sangat selesa sebab  hanya  2 orang pesakit dalam bilik)
Diagnosis: Jangkitan kuman, kesan ubat dan flare SLE.
Rawatan:
Tambah air dan ambil adarah hampit setiap hari. Hampir kena ambil sum-sum tulang sebab doctor x dapat pastikan punca demam yang tinggi dan tidak pandai kebah. Sudah sign borang tapi Alhamdulillah demam semakin ok.

~2/7/2016-28/7/2016~

Symptom:
sakit kepala yang teruk datang semula, demam, muntah2, hilang selera makan, ruam banyak dimulut, pandangan kadang2 menjadi kabur dan rasa macam nak pitam.
Wad: Tingkat 7 lepas tu pindah pergi ID wad.
Diagnosis: Berdasarkan pengambailan air tulang belakang (LP) kali ke3, doctor sahkan aku crytokokal meningitis iaitu jangkitan dekat selaput otak. Stop ubat TB dan masuk antibiotic untuk 3 minggu macam tu.
Rawatan:
3x ambil air tulang belakang (Lumbar Puncture), chek mata, orbit mata(CT scan) dan tebuk leher untuk masuk ubat. Masa ni ingat mau buta sudah, hanya Allah yang tahu perasaan ni.


buku dari abg amin...menjadi motivasi dikala aku lemah

~4/8/2016-24/8/016~
Masa ni betul down. Dengan rasa sakit, rindu anak, suami dan keluarga. =’(.


Ainur masa melawat ibu..sumber kekuatan ibu 

Ayah dan Ainur. 

Symptom:
sakit kepala yang teruk, demam, hilang selera makan (berat 38kg), dan sakit tengkuk.
Wad:
ID wad.
Diagnosis:
cryptokokal meningitis berulang dan tekanan dikepala tinggi berdasarkan LP kali ke6. Mengalami hemolisis (sel darah pecah)
Rawatan:
1x ambil air tulang belakang (Lumbar Puncture), x-ray perut, CT scan kepala (contrast).

Ya Allah.. apa pun yang berlaku terhadap diriku adalah kehendakMu. Aku pasti Engkau punya cara untuk mendidik jiwa dan imanku agar lebih dekat kepadaMU. Ya Allah, ampunilah segala dosa dan kekhilafanku. Semoga aku tergolong sebagai hamba yang redha menerima ujian dariMU  Sesungguhnya aku insan yang lemah dan perlukan jagaan dariMU. Bantu hambaMu yang lemah ini ya Allah.

Hidup ini cuma sementara,
Dunia cuma persinggahan,
Sakit datang dan pergi,
Mati juga yang pasti,
Semoga Allah beri kita syurga...



Comments

Popular posts from this blog

Ayat Seribu Dinar

Andai 'dia' pergi...

Diari SLE: Aku dan SLE