Diari SLE: Hadirnya Ketika Duka

Ya Allah..Entri kali ni bukan niat untuk mengeluh atau mengadu domba… Sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik.

Dalam aku diuji sebagai pesakit SLE, dengan dos ubat yang tinggi, serta kitaran haid yang memang tidak menentu selepas pengambilan ubat, aku diberi nikmat untuk mengandung sekali lagi masa umur Ainur mencecah 7 bulan. Masa ni aku belum perasan apa2, Cuma keinginan untuk makan buah manga atau jeruk mangga sangat membuak2. Asal pergi pasar, pasti beli buah mangga… Ada juga buah mangga yang suami tolong potong dan simpan dalam peti sejuk. Memang nikmat sungguh bila dapat makan. Tapi aku perasan, ruam @ rash dimuka naik dimuka. Rambut kerap gugur dan sendi memang sakit.

Bila balik Tuaran, mama pula risau dan suruh beli UPT. Pada 1/6/2015 suami pergi beli UPT dan petang tu juga aku cuba chek. Ingat lagi kalau masa dulu, lepas titik aku akan tunggu agar line naik even faint line, berharap sangat dulu supaya cepat melekat. Tapi kali ni aku biarkan kejap dan cuci tangan disinki. Bila aku toleh semula kat UPT, Allah…bukan faint line yang naik, tapi line yang sangat jelas. Allahukahbar…sebak..besar nikmatMu ya Allah. Dalam aku masih ‘berperang’ dengan sakit SLE serta dos ubat steroid yang masih tinggi, Allah berikan aku nikmat yang tidak ternilai ini.

Singgah sekejap dirahim ibu..

Penerimaan keluarga? Ada pro dan kontra… Manusia merancang dan Allah juga merancang.. perancangan Allah yang terbaik. Pada 4/6/2015 aku ada temujanji dengan klinik pakar reumatologi. Masa ni aku beritahu keadaan diriku. Ingat lagi masa ni aku follow up dengan Dr. Rachel, bila aku beritahu dia hanya menggelengkan kepala.. aku tau, pasti keadaan belum mengizinkan. Doctor membuat surat rujukan untuk aku dirujuk di pakar O&G di Hospital Likas. Masa diwad, aku discan dari atas dan bawah. Belum ada denyutan jantung, estimate  usia kandungan dalam 5-7 minggu. Berdasarkan perbincangan doctor pakar reumato dan doctor pakar O&G, aku tidak boleh untuk meneruskan kandungan ni.

“Anakku…maafkan ibu kerana tidak dapat untuk menjagamu selama 9 bulan dirahim ibu dan selepas tu.. Allahuakbar”

Keputusan ini dibuat berdasarkan keadaan kesihatanku yang belum stabil dan penyakit ni masih aktif.  Selain itu, keputusan ini juga dibuat untuk tidak mahu merisikokan keadaan adik bila lahir nanti memandangkan ubat steroid yang aku makan masih tinggi iaitu 9 biji sehari.

Ya Allah…ampunkan dosaku.

5/6/2016 pukul 6 petang macam tu, aku sekali lagi masuk dalam bilik pembedahan untuk S&C (suction and curettage). Aku dibius dan memang tidak sedarkan diri. Cuma, aku ingat, tempat yang sama masa aku melahirkan Ainur. =’(. Oo ya, waktu pagi ni juga Sabah dilanda gempa bumi yang kuat. Malam tu lepas proses S&C aku ke tandas dan perasan darah mula mengalir macam period.

Tambah air sebab kena suruh berpuasa sebelum S&C. 

6/6/2016 aku keluar wad. Ainur dan ayah datang ambil ibu. Sebak.. ya Allah..ampunkan dosaku.. Anakku..maafkan ibu sayang. Semoga tempatmu lebih baik, mungkin menjadi unggas2 disyurga. Mungkin bersama ‘along’ serta kawan2 yang lain gembira bermain disana.

Ibu sayang ‘along’, Ainur dan ‘adik. Dalam aku rasa lemah kerana penyakit SLE, Allah memberikan aku harapan agar tidak mengalah dan berputus asa dengan ujian yang Allah bagi… Allahukahbar..

 ❤ Ibu sayang Ainur 

IBU KENA KUAT…
SAKAIT MACAM MANA PUN…
IBU KENA HADAPI…
IBU INSAN TERPILIH…
SEMOGA IBU MENJADI ‘CALON BIDADARI SYURGA’ T_T…



Comments

Popular posts from this blog

Ayat Seribu Dinar

Andai 'dia' pergi...

Diari SLE: Aku dan SLE