~kasut o0o0 kasut~

Bismillah..


Aku menulis lagi.. kali ni aku menulis tentang cik kasut... 


Ini adalah kasut.. =p


Hmm, hari ni aku pakai kasut baru, kasut ni dah lama aku beli, time dapat lanjutan interim lagi bulan April tu, cuma baru pakai hari ni..


Nak dijadikan cerita, hari ni aku kena pergi pekan untuk cuci gambar pasport, kelas suami penuh, jadi adik ipar yang datang ambil. 1st adik ipat dropkan depan kedai gambar, dia kata kalau dah siap, roger ja. 
Ok, deal. Tapi niat sebenarnya nak jalan kaki ja sebab tak mahu susahkan adik ipar, jadi semua buku aku angkut dengan laptop sekali, time tu semangat lagi... =)


Masa untuk gambar tu siap pula satu jam, jadi aku pun pergilah bank untuk cucuk duit dulu, tengah-tengah berjalan tu baru terasa sakit kat bahagian ibu jari kaki dan belakang kaki. Hmm.. Memang sakit... Tiba-tiba aku bermonolog sendirian, "menyesal pula rasanya pakai kasut ni.. =p". Tapi aku kena teruskan berjalan juga dari buang masa tak buat apa-apa.. Masa sampai kat bank pula, ya Allah...ramainya orang berbaris... Iyala, minggu ni minggu gaji kan.. Aku kena berbaris juga dengan kaki yang semakin sakit, dan dengan beg yang memang berat. =}. Sabar ye wahai diri..


Sementara menunggu pukul 11.30, aku pun pergi stay di kedai 3 huruf dulu. (Nama yang diberikan oleh suami untuk kedai KFC). Time ni memang betul-betul tak larat dah, aku pun roger adik ipar aku dengan muka yang seposen. Huhuhu. apa-apa pun, terima kasih ya adik ipar.


Tu cerita kat kedai, bila sampai kat sekolah ja, sengatan kasut lagi mengigit. Time pergi kantin pun kena jalan perlahan-perlahan, kena control ni, time nak pergi kelas lagi lah, dah kelas tu kat aras dua.. Untuk anak murid tersayang, aku gagahkan diri jua, ceh.. ~lalala~


Jadi untuk entri kali ni, aku nak kongsi sedikit tentang tips pemilihan kasut yang aku terbaca kat internet tadi. Antara ciri-cirinya ialah:


1. MUAT - Saiz kasut mesti selesa pada kaki.
2. BENTUK - Padanan yang logik di antara bentuk kasut dan bentuk kaki.
3. REKAAN DAN FESYEN - Sesetengah rekaan lebih selesa berbanding kasut lain. Rekaan kasut melibatkan ketinggian, stail, paten dan lain-lain unsur fesyen yang mempengaruhi keselesaan yang hanya boleh dikenal pasti oleh pemakai.
4. BERAT - Kasut yang berat bermakna bebanan pada kaki.
5. MATERIAL - Keselesaan, lubang pernafasan, berat dan kelembutan.
6. FAKTOR DALAMAN KASUT - Suhu, kelembapan, pengawalan kelembapan.
7. FAKTOR BERJALAN - Adakah kasut selamat dan seimbang ketika berjalan.
8. PEMBINAAN - Memiliki bentuk yang baik dan dimensi yang stabil walaupun lama digunakan.
9. LAPISAN BAWAH - Kusyen yang baik memberi kesan yang berlainan.
10. KESIHATAN KAKI - Kesihatan kaki di dalam sepasang kasut yang selesa membuatkan anda berasa selesa.


Kesimpulannya..Pilihlah kasut yang betul-betul sesuai dengan kaki anda. 
Bayar lebih takpa, yang penting kualiti. =)

Comments

Popular posts from this blog

Ayat Seribu Dinar

Andai 'dia' pergi...

Diari SLE: Aku dan SLE